مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آداب غذا خوردن در رستوران _ قسمت دوم

آداب غذا خوردن در رستوران _ قسمت دوم

برای صرف غذا در رستوران باید به این موارد توجه داشته باشید:


وسایل غذاخوری


چیدمان وسایل غذاخوری به نحوی است که بدانید چگونه و چه موقع از آنها استفاده می شود. هنگام غذا خوردن باید از قسمت خارجی چیدمان شروع و به سمت داخلی آن حرکت کرد.

چنگال، بشقاب، قاشق و... را به ترتیبی که غذا خورده می شود انتخاب کنید. اگر وسیله غذاخوری را اشتباه برداشتید دستپاچه نشوید؛ از همان وسیله استفاده کرده و در هنگام نیاز آن را دوباره طلب کنید.

چگونه بفهمیم افسردگی داریم؟ مطلب مرتبط چگونه بفهمیم افسردگی داریم؟

کارد، قاشق و نوشیدنی ها در سمت راست و چنگال، دستمال و نان در سمت چپ قرار دارند. پس از استفاده از هر وسیله آن را دوباره روی میز نگذارید یا به بشقاب تكیه ندهید، بلکه کاملا درون ظرف بگذارید. صحیح نیست ترتیب درست وسایل را به خاطر یک چپ دست تغییر داد، زیرا ما در دنیای راست دست ها زندگی می کنیم.

اگر در وسط غذا برای مدتی می خواهید دست از خوردن بکشید باید قاشق و چنگال خود را به صورت ضربدری قرار دهید که به این معنی است: شما مجددا برای صرف غذا برمی گردید.


وسایل اضافی


روی میز غذاخوری هیچ وسیله ای جز غذا و وسایل مربوط به غذا نباید قرار بگیرد. مانند کیف، کلاه، عینک و... 

سعی کنید وسایل اضافی را بر روی زمین و کنار میزتان قرار دهید.


جویدن غذا با دهان باز


جویدن غذا با دهان باز یکی از بدترین اشتباهات اجتماعی است. این عادت زشت، نه تنها شخصیت انسان را زیر سؤال می برد، بلکه ایجاد سر و صدا از دهان باعث مزاحمت برای اطرافیانی است که می خواهند از غذای خود لذت ببرند. زیرا بسیاری از مردم از این رفتار اصلا خوششان نمی آید. در حال جویدن غذا به هیچ وجه صحبت نکنید. آن هم با شور و حرارت درباره یک مسئله بحث برانگیز. 

طرف مقابلتان را هم به حرف زدن وادار نکنید. غذا را به اندازه در دهان بگذارید و از برداشتن لقمه های بزرگ دوری کنید. برای استفاده از نان، آن را همیشه به تکه های کوچک تقسیم کنید تا مجبور نباشید نان را با دهان گاز بزنید.

صرف نظر از فکری که شما در مورد خودتان دارید، یک عادت اجتماعی بد می تواند معیار فکر دیگران نسبت به شما شود.


سرعت


بلعیدن سریع غذا، جدا از آن که کار درستی در جمع نیست، برای سلامتی ضرر دارد و یکی از عوامل چاقی، سریع غذا خوردن است. با عجله غذا خوردن، شما را از لذت غذا خوردن دور می کند زیرا از طعم و مزه غذای خود چیز زیادی متوجه نمی شوید.


اثر انگشت


مراقب باشید اگر دست شما چرب و کثیف است، ابتدا دست و دهان خود را تمیز کرده و سپس از لیوان و وسایل دیگر استفاده کنید تا اثر انگشت شما بر روی لیوان و یا سایر وسایل پذیرایی نماند.


خوردن سوپ و نوشیدنی


نوشیدنی

نوشیدنی تان را یک جرعه سر نکشید بلکه به دفعات بنوشید. هیچ گاه هورت نکشید. همیشه مقدار کمی را ته استکان یا لیوان خود باقی بگذارید و تا قطره آخر را ننوشید. 


سوپ

قاشق خود را به طور افقی و صاف به سمت ظرف برده و از روی سوپ، کمی بردارید. قبل از بردن قاشق به دهان، آن را به لبه کناری ظرف سوپ بکشید تا چکه های آن را از قاشق بگیرید و به همان صورت افقی از کناره قاشق، ذره ذره بخورید اما هورت نکشید (این روش برای سوپ رقیق است).

سوپ غلیظ، همانند سوپ رقیق خورده می شود تنها با این تفاوت که سوپ خود را از لبه قاشق نمیخورید، بلکه از قسمت گودی آن را داخل دهان می برید.


سفارش غذا


اگر میهمان کسی بودید اجازه دهید اول میزبان غذا را انتخاب کند تا میزان مبلغی که می خواهد هزینه کند را بدانید. به هنگام میهمان کردن کسی به وعده غذایی، اگر بودجه شما نامحدود بود بگویید هر چه دلشان می خواهد سفارش دهند.

برای صورتحساب به هیچ عنوان بحث نکنید. این یک قانون ساده برای موقعیت های غذاخوری دسته جمعی در بیرون از منزل است. همیشه برای پرداخت کردن و یا سهیم شدن در پرداخت آماده باشید. باید پیش بینی کنید که یکی از اعضا به خود اجازه دهد غذایی فوق العاده گران سفارش دهد. اگر چنین مسائلی بارها و بارها موجب اذیتتان بوده است به جای این که در رستوران سر صورتحساب بحث کنید، در موقعیتی دیگر با آرامش با این موضوع برخورد کنید. علاوه بر این، در چنین موقعیتی خیلی راحت میتوانید نشان دهید که فردی بخشنده و بزرگوار هستید.


چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟ مطلب مرتبط چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟

سلف سرویس


به هنگام ضیافت یا میهمانی های بزرگ، برای پذیرایی از سلف سرویس استفاده می شود. متأسفانه توجه زیادی به آداب استفاده از سلف سرویس نمی شود. اولین تصور این است که اگر خودتان را زود به میز نرسانید غذایی برای شما باقی نمی ماند و همچنین بشقاب خود را از انواع غذا پر می کنید.

اگر شما از میز غذا دور بودید و تصمیم داشتید به سراغ میز غذا بروید، اول به جمعیت نگاه کنید. در صورت شلوغی، ابتدا اجازه دهید دور میز کمی خلوت شود. این رفتار که شما به زور و به طور نامناسب خود را به غذا برسانید و بشقاب خود را پر از انواع غذا کنید بسیار ناشایست است.

شما میتوانید اول وسایلی را که لازم دارید بردارید مانند بشقاب، قاشق و چنگال... 

و در ادامه بین جمعیت حرکت کنید، به طوری که نه خیلی فاصله بیندازید و نه خیلی به شخص جلویی بچسبید.

 یکبار و فقط در یک ظرف برای خود غذا بردارید و به اندازه مناسب در بشقاب غذا بکشید

اما می توانید به غذای خود تنوع بدهید. همیشه اجازه دهید مقداری غذا در دیس باقی بماند. چنانچه یکی از غذاهایی که دوست داشتید تمام شده بود، به هیچ عنوان از میزبان نخواهید که آن غذا را برای شما تهیه کند!

اما در هتل ها و رستورانها میتوانید این کار را از پیشخدمت بخواهید. این نکته هم حائز اهمیت است که میز به خوبی تزئین شده باشد و میهمانان بتوانند به راحتی غذای خود را بردارند و بدون مشکل از آنجا خارج شوند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده