مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چگونه می توانیم یک خواب خوب شبانه داشته باشیم

چگونه می توانیم یک خواب خوب شبانه داشته باشیم

آیا دیشب را در رختخواب،به غلت زدن گذراندید؟ آیا مایوسانه،در جستجوی یافتن یک وضعیت راحت،از پشت تا شکم،تا پهلویتان،برای خوابیدن بودید؟و همچنانکه شب ادامه می یافت،آیا حتی بیشتر،نگران گردیده،و آن باعث شد،که سخت تر به خواب فرو بروید؟وقتیکه سرانجام در صبح،زنگ ساعت به صدا درآمد،آیا در رختخواب،مبهوت و بداخلاق،متعجب از اینکه،چگونه قادرید روز را به پایان برسانید،بودید؟


شما تنها نیستید


چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟ مطلب مرتبط چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟

بی خوابی،یک سوم از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد:

زمانیکه شما از خواب محروم می مانید،قابلیت تمرکزتان،درخصوص اجرای وظائف شغلی و تصمیم گیری ها،چند درجه پائین می آید.


افرادیکه با کمبود خواب مواجه هستند،همچنین از سردرد،و تغییر حالات رفتاری رنج برده،و قدرت بینائی آن ها،نیز مات و کدر می گردد.به همین دلیل،مخاطرات در محل کار،و تصادفات اتومبیل نیز،افزایش می یابد. 


چنانچه بی خوابی شما،یک مشکل مزمن است،آن می تواند،سلامتی عمومی جسمانی شما را،مورد آسیب قرار دهد.خواب کم،ممکن است،حساسیت شما را در ابتلاء به بیماری ها،به وسیله ضعیف نموندن سیستم دفاعی و تهاجمی بدنتان در برابر امراض،افزایش دهد. بدن از خواب،در جهت تجدید قوا و تعادل دوباره فرآیندهای خاص زیستی و فیولوژیکی،استفاده می کند.اگر چه محققین،هنوز دقیقا نمی دانند که بدن،آن را چگونه انجام می دهد.


محققین کشف نموده اند

که یک خواب خوب شبانه

فرایند نسبتا پیچیده ایست.


آن،شامل دوره های زمانی تکراری است،که در خلال آن ها،ما از خواب سبک،به خواب عمیق فرو رفته،و مجددا به خواب سبک باز می گردیم،هر دوره زمانی کامل،در حدود نود دقیقه به طول انجامیده،و شامل مراحل متعددی می باشد.در خلال مراحل 1 و 2،خوابیدن،خیلی سبک و خفیف است،آنچنان سبک،که در حقیقت،افرادی که تمامی شب را،به دلیل اختلال و بی نظمی در خواب شبانه،در این مراحل گذرانیده اند،ممکن است بگویند:


"من در تمام طول شب،حتی یک مژه نزده و پلک روی پلک قرار نداده ام".


افرادی که بعد از خواب شبانه،احساس استراحت می کنند،آن هایی هستند که زمان فراوانی را در مراحل 3 و 4 عمیق ترین مراحل خواب در خلال نود دقیقه دوره های خواب به سر می برند.همچنین،مرحله ای از خواب به نام REM (حرکت سریع چشم) که در خلال آن،مغز بی نهایت فعال بوده،خواب های شبانه در آن مرحله پدیدار می گردند،و چشم ها زیر پلک های بسته،به سرعت به بالا و پایین خیزش می کنند،وجود دارد.محققین معتقدند که،برای داشتن حس استراحت خوب و کامل در روز بعد،ما نیاز داریم که به طور متوسط،هر شب،چهار مرحله از خواب ها را بگذرانیم.


چه مقدار خواب نیاز دارید؟


بدون کمک ساعت زنگ دار،بعد از بیدار شدن از خواب در صبح روز بعد،می دانید که به اندازه کافی خوابیده،و احساس هوشیاری و استراحت در خلال روز را،به همراه خواهید داشت. اکثر افراد،نیاز به 7 تا 8 ساعن خواب خوب،در هر شب دارند تا احساس مذکور را داشته باشند.وقتی مقدار خواب لازم را به دست نمی آورید رنج و عذاب می کشید.


اما همه

به آن مقدار خواب احتیاج ندارند


بعضی افراد،عملا فقط سه تا چهار ساعت در هر شب خوابیده و بسیار سرزنده و شاداب هستند!بقیه،چنانچه 9 یا 10 ساعت نخوابند،مجبورند در خلال روز،تقلا و کوشش کنند.توماس ادیسون(مخترع لامپ برق)و وینستون چرچیل(نخست وزیر اسبق بریتانیا در خلال جنگ جهانی دوم) تنها با خوابیدن فقط چهار ساعت(اگرچه در خلال روز نیز گاهی چرت می زدند)،احساس کاملا خوب و راحتی داشتند،در مقابل،روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است،که یک استاد کالج،به 14ساعت خواب در هر شب نیاز دارد،در غیر اینصورت،او احساس ضعف و نگرانی را در روز بعد،تجربه می نماید.

نکاتی در مورد شروع باغبانی در آپارتمان مطلب مرتبط نکاتی در مورد شروع باغبانی در آپارتمان


چه چیزهائی

شما را بیدار نگاه می دارد؟


قابلیت شما،برای رسیدن به یک خواب خول شبانه،می تواند به دلائل متنوعی دچار اختلال گردد.نگرانی های همراه با بیماری،یا مرگ یکی از اعضاء خانواده،یا یک دوست نزدیک،ممکن است باعث غلت خوردن،یا به چپ و راست گردیدنتان در رختخواب گردد.اضطراب در خصوص ضرب العجل های کاری،از دست دادن شغل،مسائل پولی،مشکلات مربوط به مدرسه فرزندتان،یا بحث و جدال با همسر،همچنین،می توانند شما را از دستیابی به یک خواب کافی شبانه بازدارند(یک تحقیق،که اخیرا توسط دانشگاه ایالتی کالیفرنیا،سانفرانسیسکو صورت پذیرفته،به این نتیجه رسیده است که،نگرانی های خانوادگی و مسئولیت ها،دلائل نخستین و بنیادی،برای اینکه چرا خانم های زیر 40 سال،نمی توانند بخوابند،می باشند).


در ذهن خود،سعی در خوابیدن،

با آنهمه درد شبانه که به لحاظ وجود یک شرایط و نارسائی خاص تندرستی ایجاد می گردد را تصور نمائید.


بعضی از محرک های داروئی می توانند شما را بیدار نگاه دارند و بهمان نحو،افسردگی و دیگر مشکلات روانی.

به محض اینکه این شرایط،شما را از چندین خواب شبانه بازداشتند،نگرانی شما در مورد خواب،می تواند دلواپسی بیشتری ایجاد نموده،که این خود،بی خوابی شما را به یک مشکل مزمن مبدل می نماید،حتی بعد از اینکه مسبب اولیه،مورد حل و فصل قرار گرفته باشد.خانم ها،ممکن است بعضی از مشکلات منحصر بفرد را،در خصوص خواب داشته باشند.خانم های باردار،اغلب اوقات،بخاطر افزایش نیاز به دفع ادرار و یا به لحاظ ناراحتی،که از تغییر شکل و فرم بدنشان در خود احساس می کنند،در خلال شب بیدار هستند.


در دوران یائسگی،ناراحتی همراه با گُر گرفتگی،می تواند باعث بی خوابی گردد(تحقیق انجام شده توسط دانشگاه ایالتی واشینگتن در سیاتل به این نتیجه رسید،که 23 درصد از خانم های یائسه،مشکلات خواب شبانه را تجربه می کنند).گُر گرفتگی،که در شب ها بروز می کند،ممکن است بعضی خانم های باردار را بین 20 تا 30 بار در هر شب،بیدار نموده،و می تواند مسبب خستگی روزانه،و تندخوئی در بعضی خانم هائی که آن را تجربه می کنند،باشد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده