بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آموزش هیپنوتیزم

آموزش هیپنوتیزم

تعلق و وابستگی به جسمانيت و عادت کردن به آن، دليل بسياری از مشکلات روحی يا حتی از دست دادن لذتهای بینهايتی است که خداوند امکان تجربه آن را به بشر داده است.


لذا اولين مرحله و گام در رسيدن به عالم آرامش و در واقع رسيدن به او، رها شدن از جسم و قطع تعلقات است. 



نوشتار زير، آموزش ساده ترين نوع خود هيپنوتيزم به عنوان Relaxation، مقدمه ای برای کنترل ذهن، راز اصلی تمرکز قوا و حذف تنش های غير ضروری و زيانبار بدن است.

هر آنچه باید درباره لینوکس بدانید: مقدمه ای برای مبتدیان مطلب مرتبط هر آنچه باید درباره لینوکس بدانید: مقدمه ای برای مبتدیان


مراحل يازده گانه:


1. شروع خواب مصنوعی


مکانی ساکت و دنج پيدا کنيد، آرام روی صندلی راحتی بنشينيد و يا در جايی نرم دراز بکشيد (گذاشتن موسيقی آرام يا صدای طبيعت می تواند کيفيت کار را بهتر کند). سپس چشم ها را بسته و از 10 تا 1 به صورت معکوس بشماريد به طوريکه شماره ها يک در ميان با دم و بازدم تنظيم شوند. مثلا با شماره 10، نفسی عميق بکشيد و 15 ثانيه نگهداريد سپس با شماره 9 بيرون دهيد و همينطور الی آخر. در ضمن تصور کنيد لحظه به لحظه و با هر شماره، بدن شما سنگين تر می شود.


2. رهاسازی پاها


ابتدا پای راست خود را از انگشتانش تا کمر در ذهن مجسم کنيد. آن را احساس کنيد و در ذهن خود تصور کنيد که تمام اجزای آن مثل خمير شل، گرم و سنگين می‌ شود؛ سنگين! اين کلمه را 5 بار تکرار کنيد؛ وارد جزئيات شويد و سعی کنيد به ترتيب عمل کنيد. يعنی به خود القا کنيد که پای راستتان تا کمر از نوک انگشتان، پاشنه پا، کف پا، ساق پا، ران و... همه و همه شل، سنگين و گرم شده اند. بعد همينطور پای چپ. 



3. رهاسازی تنه


يک نفس نيمه عميق و آرام بکشيد و همه بدنتان را رها کنيد. حالا عضلات شکم، سينه، سرسينه ها و پهلوها را رها کنيد. تصور کنيد تمام قسمت های بدنتان شل شده اند لذا اين قسمت ها را راحت، آسوده، شل، سنگين و گرم شده باور کنيد. می توانيد 5 بار ذهنی بگوييد از کمر تا کتفم شل و سنگين شده و لحظه به لحظه گرم تر و شل تر و روان تر می شود. (به تصوير کشيدن اجزاء بدن در ذهن به صورت ماده ای مثل خمير يا هر ماده ای که در حال وارفتن و روان شدن باشد بسيار کمکتان می کند). 


4. رهاسازی دست ها


منظور، قسمت مچ دست تا انگشتان می باشد. پس ابتدا دست راست و سپس چپ خود را رها و شل کنيد. دقيقا مانند مراحل قبل. يعنی تصور کنيد تمام اجزای دست مورد نظر شل و سنگين شده. بهتر است از نوک انگشتان شروع کنيد و 5 بار به خود بگوييد دست چپم شل و سنگين شده است، آرام و رها. 



5. رهاسازی کتف ها و بازوها


کتف ها و بازوهايتان را شل، سنگين و بدون هيچ انقباضی قرار دهيد (همانطور که با اعضای قبلی رفتار کرديد)، می توانيد تصور کنيد همينطور که بازوهای شما سنگين، شل و گرم می شوند به تدريج مثل خميری نرم، روان به سوی پاهايتان در جريان است. 


6. رهاسازی سر


حال نوبت عضلات گردن، فک، چانه، صورت، لبها، گونه ها، پيشانی، گوشها، ماهيچه های زير چشم و موها رسيده است. تصور کنيد اختيار اين قسمتها دست شما نيست و همه شان شل، گرم، سنگين و مايع شده اند؛ رهايشان کنيد و در ذهن ببينيد صورتتان آرام و آسوده شل شده است. 


7. چسباندن پلک ها


اکنون تصور کنيد پلک هايتان شديداً به هم چسبيده اند، يعنی تصور کنيد آنها را با قويترين چسب دنيا به هم چسبانده اند و شما در ذهن خود مجسم کنيد که نمی توانيد چشمهايتان را باز کنيد. آرام آرام عضلات صورت را شل کرده و رهايشان کنيد. 



8. پاکسازی آلودگی ها


در اين مرحله در ذهن و خيال خود تصور کنيد هوايی زلال و شفاف (ترجيحا قابل رويت) به درون ريه هايتان می فرستيد به طوريکه اين هوا علاوه بر ريه ها، به تمام سلول ها و اتم های اجزای ديگر بدن نيز وارد شده و همه عضلات داخلی و ماهيچه ها و مغزتان را پاک، صاف و زلال و شفاف می کند و به همين دليل هوای وارد شده سياه رنگ می شود؛ پس در بازدم، آن رنگ سياه که در واقع بيماری ها، نقطه ضعف ها، ناراحتی ها و مشکلاتتان است بيرون می رود.


اين تنفس شامل دم پاک و بازدم سياه رنگ را مرتب تکرار کنيد و تصور کنيد که با بيرون رفتن تنش ها و بيماری ها به صورت دود سياه، لحظه به لحظه شاداب تر و سرحال تر می شويد و رفته رفته رنگ سیاه بازدم ها نيز کمتر می شود تا آنجا که هم دم و هم بازدمتان زلال و شفاف و پاک می شوند و در واقع تمام سلول های بدنتان را پاک و تميز و جوان تر شده می بينيد.


 

9. افزايش کيفيت آرامش


تصور کنيد کنار دريا در ساحلی بسيار زيبا يا کنار رودخانه ای جنگلی يا در باغی سرسبز و آرام يا روی تشکی نرم و لطيف يا قايقی راحت در وسط اقيانوسی آرام زير گرمای مطلوب خورشيد و نسيم خنک پرطراوتی (و خلاصه هر مکان و فضای آرامش بخشی که بودن در آنجا را دوست داريد) دراز کشيده ايد؛ احساس کنيد که نسيم دريا يا صدای آب شما را آرام و آرامتر می کند، خورشيد به صورت حرارتی مطبوع بر شما می تابد و بدنتان را نوازش و گرم می کند. حالا در ذهن بگوييد لحظه به لحظه آرام تر می شوم، دست هايم، پاهايم، کمرم، سينه ام، شکمم، عضلات صورتم همه سنگين و سنگين تر می شوند.


دست چپم، سنگين شده، دست راستم شل و آرام شده و گرم؛ هر نفسی که می کشم مشکلات، تنش ها، بيماری ها و انقباض ها از بدنم حذف ميشود و من آرام و راحتم. پاهايم، سينه ام و سرم سنگين و گرمند. در اوج نشاط و آرامش، آسوده و راحت، رها و آزاد و شاد و اميدوار (دقت کنيد که تکرار اين کلمات و تصور کردن دوباره اجزای بدن به صورتی آرام در افزايش کيفت آرامش شما بسيار مهم است).



10. تلقين خواسته ها


اين مرحله، مرحله تلقين دقيق تر آرزوها است. هر چه می خواهيد و هر آرزوئی که داريد به صورت جمله ای کوتاه در ذهن خود بيان کنيد. مثلا بگوئيد من لحظه به لحظه و روز به روز از هر لحاظ بهتر می شوم. يا من در درس ها و شغلم موفق هستم. يا من ثروتمند و سالمم. حتما اين جملات را به زبان حال (نه اينکه از اين به بعد می خواهم باشم) و با ساختاری مثبت بيان کنيد (از کلمات منفی و کلمه نه خودداری کنيد).


جملات را چندين بار تکرار کنيد و تصور کنيد که به هدف خود رسيده ايد. دوستانتان را ببينيد که برايتان شادمانی می کنند، صداها را بشنويد که به شما تبريک می گويند. 



11. بيدار شدن از خواب مصنوعی


آرام آرام از 1 تا 10 بشماريد. با هر شماره تنفس را تندتر کنيد، کوتاه و سريع و به خود بگوييد وقتی به 10 رسيدم چشم هايم را باز می کنم، شاداب و سر حالم، کاملا با نشاط و سرحال، خوشحال و پر انرژی. انگشتان پای راست را تکان بدهيد. سپس انگشتان پای چپ، ساق پای راست و ساق پای چپ. رانها را به حرکت درآوريد. پاها را بالا بياوريد.


دستهايتان را تکان دهيد؛ گردنتان و عضلات صورت را منقبض کنيد، تکان بخوريد. شاد و سر حال چشم ها را باز کنيد و بعد از 30 ثانيه بنشينيد. با اين عمل شما امواج آلفای مغز خود را فعال می کنيد.



 تذکر مهم اينکه در مرحله 11 حتما با تلقين معکوس، حالت سنگينی و کرختی بدنتان را حذف کنيد. مثلا بگوييد پای چپم سبک شده، دمايش عاليست و راحتم. همچنين حتما تلقين کنيد من بعد از بيداری شاد و سرحال و پر انرژی می شوم. تمام اعضای بدنم در حالت عادی راحت تر و پر انرژی اند.



نکاتی بيشتر:


_تقسيم کردن بدن به اجزای بيشتر بدين منظور است که عمل تن آرامی به آسانی امکان پذير شود. زيرا مغز فرمان های جزئی را سريع تر از فرمان های کلی به اجرا می گذارد. پس بدن خود را قسمت به قسمت شل کنيد تا به مرحله مفيد و موثر تن آرامی برسيد.


_مثال ها، ترتيب و جملاتی که در اين مراحل آورده شده بود بی شک ثابت نيستند بخصوص در مراحل 8، 9 و 10 تا آنجا که می توانيد قوه تخيلتان را به کار بگيريد. طبيعتا پس از انجام يکی دو بار می توانيد متناسب سيستم روحی، جسمی و نيازهای خود آنها را تغيير دهيد و سعی کنيد تمام مراحل را برای خود سفارشی کنید. 



_با توجه به تکنيک های NAC (علم تداعی عصبی شرطی) در ابتدای مرحله 11 که شروع به برگشت به حالت عادی می کنيد در ذهن خود تصور کنيد مثلا دست چپتان را مشت کرده ايد. بعدها در مواقع ضروری، هر وقت و هر جا، در جمع، ماشين و محيطی شلوغ يا پرتنش که شما اين کار يعنی مشت کردن دست چپتان را انجام دهيد و چشم هايتان را ببنديد، بلافاصله احساس آرامش می کنيد و امواج آلفا، مغز شما را شاد می کنند.


_در ضمن ذکر اين نکته نيز لازم است که منظور از گفتن فلان جمله در مراحل مذکور این نيست که آن ها را به زبان بياوريد بلکه بايد طوری بيان و احساس شود که کل وجود شما جملات مورد نظر را فرياد کند.



_می توانيد جملات مورد نظر را با تنظيم زمان بندی مناسب، همراه موسيقی ملايم بر روی يک نوار کاست ذخيره کرده و از آن در حين انجام دادن مراحل استفاده کنيد.


_مسلما رفتن به حالت Relaxation و اعمال مشابه، برای عوض کردن اجتماع يا آدم‌های اطرافتان نيست بلکه روشی است تا شما را با روحتان آشتی دهد و قدرت های نامتناهی که خداوند متعال در اختيارتان قرار داده را به کنترل شما درآورد تا بوسيله آنها بتوانيد در برابر محيط، موقعيت ها، فرصت ها و افراد پيرامونتان بهترين تصميم و عکس العمل را به کار بنديد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده