بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» راهبردهای مدیریت بحران

راهبردهای مدیریت بحران

وقتی یک وضعیت اضطراری یا بحران رخ می دهد، باید پنج گام زیر را دنبال کنید:


1. قبل از اینکه وارد عمل شوید، فکر کنید.

به یاد داشته باشید که عمل کردن بدون فکر کردن، دلیل تمام شکست ها است. نفس عمیق بکشید، خونسرد باشید و واقع بینانه رفتار کنید. واکنش فوری یا تهاجمی نشان ندهید؛ در عوض فقط مکث کنید و به فکر فرو بروید. کمی به خودتان زمان بدهید تا دقيقا بفهمید چه اتفاقی افتاده است. قبل از اینکه وارد عمل شوید، نسبت به مسئله موجود آگاهی کامل کسب کنید.


2. مسئولیت ها را به دیگران واگذار کنید.

یک قاعده کلی وجود دارد که بیان می کند: "اگر تصمیم گرفتن شما ضروری نیست، تصمیم نگرفتن شما امری ضروری است". 

اگر می توانید مسئولیت کار برای اداره بحران را به شخص دیگری واگذار کنید، پس به هر ترتیبی شده این کار را بکنید. ممکن است یک شخص دیگر، صلاحیت بیشتری برای رویارویی با موقعیت موردنظر داشته باشد، یا شاید اصلا رسیدگی به این بحران، مسئولیت شخص دیگری باشد نه شما.


3. آن را روی کاغذ بیاورید.

هنگام وقوع هر بحرانی، قبل از وارد عمل شدن، آن را در فهرست خود بنویسید. وقتی مسئله ای را روی کاغذ می آورید، این کار به شما کمک می کند تا خونسرد و آرام بمانید و دیدی واقع گرایانه و شفاف نسبت به موضع داشته باشید. اتفاقی را که افتاده است، دقیق و کامل بنویسید و سپس وارد عمل شوید.


4. حقایق را به دست بیاورید.

با فرضیات جلو نروید. حقایق شاید مهمترین عناصر در یک بحران باشند. سؤالاتی این چنینی از خود بپرسید:


_چه اتفاقی افتاده است؟

_چه زمانی اتفاق افتاده است؟

_کجا اتفاق افتاده است؟

_چطور اتفاق افتاده است؟

_چرا اتفاق افتاده است؟

_چه کسی در آن دخیل بوده است؟


 پس به یاد داشته باشید که حقایق هیچ وقت دروغ نمی گویند. هرچه حقایق بیشتری جمع آوری کنید، توانایی شما برای رویارویی با مسئله موردنظر بیشتر خواهد بود.


5. رویه ای برای خود تدوین کنید.

برای مقابله با یک بحرانی که تکرار شونده است، رویه ای برای خودتان تدوین کنید که به قدر کافی ساده باشد و افراد عادی هم بتوانند آن را اجرا کنند. وقتی بحرانی برای اولین یا دومین بار رخ می دهد، ممکن است رویارویی کارآمد با آن کار دشواری باشد و به هوش، تجربه و انرژی بالایی نیاز داشته باشد؛ اما اگر بحرانی بیشتر از یک بار رخ میدهد و تکراری است و نمی توانید راهی برای از بین بردنش پیدا کنید، باید به هر ترتیبی که شده سیستم هایی تدوین کنید که یک فرد معمولی هم بتواند در نبود شما با آن مقابله کند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده