بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» فقر آهن

فقر آهن

آهن یک ماده مغذی مورد نیاز برای ادامه حیات و اساسی ترین ماده اولیه برای ساختن گلبولهای قرمز خون می باشد. چنانچه برای ساختن گلبولهای قرمز، آهن به مقدار کافی در دسترس بدن نباشد، ابتدا فرد از ذخایر آهن بدن خود استفاده می کند، سپس در صورت ادامه کمبود، ذخایر آهن بدن کاهش می یابد و زمانی که کمبود آهن ادامه یابد، ذخایر آهن بدن تخلیه می شود و کم خونی فقر آهن بروز می کند.


چه عواملی موجب کمبود آهن می شود؟

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن


1. کمبود آهن در رژیم غذایی

2. افزایش نیاز بدن به آهن در بارداری و در سن رشد 

3. دفع زیاد آهن به دلیل خونریزی شدید در دوران قاعدگی و یا زخم معده و بواسیر و ...

4. ابتلا به انگل گوارشی

5. ابتلا به اسهال مزمن 

6. شروع نکردن به موقع تغذیه تکمیلی و یا نامناسب بودن آن

7. عادات و الگوهای غذایی نامناسب مانند مصرف چای همراه غذا و یا بلافاصله بعد از غذا که جذب آهن را به مقدار زیادی کاهش می دهد و یا استفاده از نانهایی که با خمیر ور نیامده تهیه شده اند.

8. تخلیه ذخایر آهن در زنان به علت بارداری‌های مکرر و با فاصله کمتر از سه سال


علائم ابتلا به کم خونی فقر آهن: 


رنگ پریدگی دائمی زبان و مخاط داخل لب و پلک چشم، خستگی زودرس، سیاهی رفتن چشم، سرگیجه، بی تفاوتی، سردرد، بی اشتهایی، حالت تهوع، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دستها و پاها و در مراحل پیشرفته تر کم خونی، تنگی نفس همراه با تپش قلب و تورم قوزک پا مشاهده می شود. 


چه باید کرد؟


در برنامه غذایی روزانه خود از مواد غذایی آهن دار مثل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات و حبوبات مثل عدس و لوبیا استفاده کنید. همراه با غذا سالاد، شامل گوجه فرنگی، کاهو، کلم، سبزی خوردن و بعد از غذا میوه بخصوص مرکبات که حاوی ویتامین C می باشد استفاده کنید. ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد. اگر حتی مقدار کمی گوشت به غذاهای گیاهی اضافه کنید جذب آهن غذا افزایش پیدا می کند. کودکان و نوجوانان در برنامه غذایی خود به جای میان وعده های بی ارزشی مثل پفک از انواع خشکبار مثل توت خشک، برگه آلو و زرد آلو، انجیر خشک، کشمش و خرما که منابع آهن می باشند استفاده کنند. هنگام استفاده از سویا کمی گوشت هم به آن اضافه کنید تا جذب آهن افزایش پیدا کند. از نوشیدن چای، یک ساعت قبل غذا تا دو ساعت بعد از غذا خودداری کنید. هنگام استفاده از سبزی آنرا کاملا بشویید. از جوانه ها زیاد استفاده کنید چرا که جوانه زدن غلات و حبوبات جذب آهن آنها را دو برابر افزایش می دهد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده