بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» اطلاعاتی درباره رژیم درمانی و چاقی و لاغری

اطلاعاتی درباره رژیم درمانی و چاقی و لاغری

1. چاقی یک بیماری مزمن است و مثل هر بیماری مزمن دیگری نیاز به درمان دارد.


2.با توجه به فراوانی افراد چاق و لاغر در جامعه و وجود این اشخاص در اکثر خانواده ها متأسفانه چاقی و لاغری امروزه یک امر طبیعی به نظر می رسد. در حالیکه دانشمندان علم تغذیه، چاقی را طاعون قرن نام برده اند.


3. چاق کیست؟

 مردم به افرادی چاق می گویند که شکم بزرگی داشته باشند. پزشکان اضافه وزن بیش از 10 الی 15 درصد را چاقی می گویند.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن


 لازم به توضیح است که سه نوع وزن داریم : 


 1) وزن ایده آل

 2) وزن مناسب 

3) وزن سلامتی 


وزن مناسب همان وزن های ذکر شده در جدول وزن و قد می باشد، وزن ایده آل 10 درصد پایین تر و وزن سلامتی 10 درصد بالاتر از آن می باشد. بهتر است افراد، زیر 30 سال از وزن ایده آل ، بالای 50 سال از وزن سلامتی و بین 30 تا 50 سال از وزن مناسب برخوردار باشند.


4. تعریف چاقی بر اساس Body Mass Index (BMI) یا رقم توده بدنی:


برای تعیین رقم توده بدنی از فرمول مقابل استفاده می کنیم : 


 وزن به کیلو گرم تقسیم بر مجزور قد به متر


تفسیر آن هم به شکل زیر می باشد:


1) کمتر از 19/8 لاغر

2) بین 19/8 تا 26 طبیعی

3) بین 26 تا 29 اضافه وزن

4) بیشتر از 29 چاق


5. چاقی و لاغری چگونه به وجود می آید؟همانطور که می دانید بدن سوخت مورد نیاز خود را از مواد غذایی تأمین می کند. اگر میزان دریافت غذایی مساوی با نیازهای بدن باشد نه چاق می شویم نه لاغر ولی اگر بیشتر از نیاز غذا بخوریم، کالری اضافی که دریافت شده در بدن به صورت بافت چربی ذخیره و سبب افزایش وزن می شود. همچنین اگر انرژی دریافتی شخصی کمتر از نیاز او باشد، بدن مجبور است مقداری از انرژی های ذخیره خود(چربی) را استفاده کند. که این امر موجب کاهش وزن میگردد. البته استفاده بدن از بافت های چربی در صورتی اتفاق می افتد که شخص از رژیم مناسبی جهت لاغری استفاده کند در غیر این صورت ممکن است بدن به جای استفاده از چربی ها برای تأمین انرژی از بافتهای حیاتی همچون کبد، کلیه، قلب و غیره استفاده کرده و هر چند سبب کاهش وزن گردد ولی به بدن آسیب برساند. پس باید دانست که رژیم باید مناسب با سن، جنس، وزن، قد، میزان فعالیت و سایر عوامل باشد تا بتواند بدون آسیب به بدن، فرد را به وزن ایده آل خود برساند.


6. همانطور که اطلاع دارید انرژی دریافتی ما بر اساس کالری نام گزاری می شود و به طور متوسط هر فرد برای یک کیلو وزن بدن خود نیاز به 30 کالری در روز دارد مثلا یک شخص 60 کیلویی 1800 کالری در روز نیاز دارد. حال اگر این شخص بیشتر از این مقدار کالری بگیرد، چاق و اگر کمتر دریافت کند لاغر خواهد شد .


7. چقدر کالری لازم است تا یک کیلو چاق شویم ؟ 

برای اینکه یک کیلو چربی در بدن ذخیره گردد دریافت 7500 کالری اضافه بر نیاز بدن لازم می باشد، پس اگر شخص 60 کیلویی به جای 1800 کالری در روز 2050 (یعنی 250 کالری بیشتر از نیاز) دریافت کند ماهیانه یک کیلو به وزنش اضافه خواهد شد (250 کالری برابر با 50 گرم چیپس می باشد).


8. برخی دلایل دریافت کالری بیشتر از نیاز :


_الگوهای خانوادگی، مصرف غذاهای پر کالری

_اشتهای زیاد، علاقه به خوردن، علاقه به غذاهای کالری بالا و احتمالا عدم علاقه به میوه و سبزی ها 

_آگاهی غلط از مقدار کالری غذاها

_نخوردن صبحانه و در عوض خوردن غذاهای با کالری فراوان و غیر مغذی در طول روز 

_الگوی نادرست زندگی، شغل کم تحرک، بیکاری، با ماشین به محل کار و درس رفتن، ورزش کم، خواب زیاد

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

_گریز از احساسات و خوردن زیاد در موقع غم، شادی، استرس و...

_شرکت در مهمانی های زیاد، خوردن غذا در رستوران

_کاهش نیاز بدن به غذا همراه با افزایش سن در حالیکه میزان غذا کم نمی شود. 

_تحت تاثیر تبلیغات غذاهای پر کالری قرار گرفتن


9. آیا چاقی و لاغری ارثی است؟

گرچه فرزندان افراد چاق اکثرا مثل خودشان چاق می شوند اما چاقی و لاغری ارثی نمی باشد. بلکه رفتارهای تغذیه ای ارثی می باشد و چون رفتار قابل کنترل هست بنابراین فرزندان افراد چاق می توانند با کنترل رفتارهای تغذیه ای از وزن ایده آل و تناسب اندام برخوردار باشند. 


10. اصولا چرا می گوییم چاقی خطرناک است؟

باید بدانیم که طول عمر انسان رابطه معکوسی با چاقی دارد. هر چه وزن اضافه شود طول عمر کمتر می شود. بیش از 90 درصد تختهای CCU بیمارستان ها را چاق ها پر می کنند. 


علاوه بر آن از عوارض مهم چاقی موارد زیر را می توان نام برد:


1)درد مفاصل 

2)نارسایی تنفسی 

3)دیابت

4)آسم 

5)واریس 

6)فشار خون

7)چربی خون

8)سکته قلبی

9)بزرگی قلب 

10)آرترواسکلوروز 

11)نازایی

12)سنگ صفراوی 


11. اکثر انسانها حتی هنگامی که سیر هستند به پرخوری ادامه می‌دهند. 

این عادت می تواند خطرناک باشد. متناسب نمودن میزان دریافت غذا میتواند منجر به طول عمر بشود اما به این نکته هم توجه داشته باشید که محدودیت غذایی در حدی که بیش از 10 درصد کمتر از نیاز بدنمان غذا مصرف نماییم در طولانی مدت میتواند منجر به از دست دادن و اتمام منابع مواد مغذی بدنمان گردد.


12. چاقی باعث کاهش عمر می شود. بطوریکه شرکت بیمه عمر متروپولیتن آمریکا به ازای هر اینچ (2/5سانتیمتر) دور شکم بزرگتر از دور سینه 2 سال و به ازاء هر 4 کیلو گرم اضافه وزن 1 سال کاهش عمر در نظر می گیرد.


13. افزایش چربی در ناحیه شکم خطر ابتلا به حملات قلبی و دیابت را برای شما افزایش میدهد. هنگامی که شما بیشتر از حد نیازتان انرژی در یافت میکنید کبدتان آن را بصورت چربی در بدنتان ذخیره مینماید. سلول‌های چربی شکم و ران با هم تفاوت دارند. خونی که در بافت شکم وجود دارد به کبد میرود در صورتیکه خونی که در بافت ران وجود دارد به جریان خون کلی وارد میگردد. کسانی که چربی هایشان در بافت شکمشان ذخیره میگردد بواسطه اینکه کبدشان باید چربی اضافی را از جریان خون بردارد و همچنين بواسطه اینکه بافت خود کبدی از چربی انباشته میشود نمیتواند به خوبی بافت کبدی کسانی که چربی های بدنشان در ناحيه ران تجمع می یابد انسولین اضافی را از خون بردارند.


14. کسانی که چربی بدنشان در ناحیه شکمی تجمع میشود اصطلاحا سیبی شکل و کسانی که چربی بدنشان بیشتر در ناحیه ران تجمع می یابد اصطلاحا گلابی شکل نامیده میشوند. سیبی شکل ها دارای سطح بالاتری از انسولين و قند خون میباشند که این امر باعث افزایش سطح LDL یا چربی بد که سهم عمده ای در ایجاد حملات قلبی دارد میشود و سطح HDL یا چربی خوب که در جلو گیری از حملات قلبی نقش موثری دارد را کاهش می دهد. 


15. در درمان برخی از بیماری ها قبل از مصرف دارو رژیم غذایی داده می شود و چه بسا با رعایت رژیم غذایی نیازی به مصرف دارو نباشد. از جمله این بیماری ها می توان از : افزایش فشار خون، افزایش قند خون و افزایش چربی خون نام برد.


16. انگیزه شما از کاهش وزن چیست؟ 

شاید انگیزه شما فقط داشتن اندامی مناسب باشد ولی باید توجه داشت که این انگیزه به تنهایی قادر به رساندن شما به هدف نهایی نمی باشد چرا که کاهش وزن و کم خوردن و سختی راه نیاز به انگیزه ای والاتر از این دارد و آن می تواند به دست آوردن بزرگترین نعمت و گنج دنیا یعنی سلامتی باشد.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده