مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» گرم کردن و خنک کردن گلخانه ها

گرم کردن و خنک کردن گلخانه ها


گرم کردن گلخانه


حرارت خورشیدی: 


ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما مطلب مرتبط ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما

پوشش گلخانه در روز انرژی تابشی خورشید را به صورت نور و امواج الکترومغناطیسی جذب و این انرژی گیاهان،خاک و سایر اشیاء موجود در گلخانه را گرم می کند.


این حرارت جذب شده توسط اشیاء داخل گلخانه در شب و در دمای پایین از آن ها منتشر می شود و با طول موج های بزرگتر ساطع می شود که از پلاستیک عبور کرده ولی از شیشه عبور نمی کند.


تولید گرما در گلخانه می تواند به صورت منبع حرارتی مرکزی یا موضعی باشد.


سیستم حرارتی مرکزی:


در این سیستم یک یا چند دیگ بزرگ بخاری در محلی قرار داده می شوند که بخار آب یا آب داغ شده توسط این بخاری ها طول مسیری که داخل گلخانه لوله کشی شده به حرکت در می‌آید و تمامی محیط گلخانه را تقریبا به یک اندازه گرم می کند که البته هزینه اولیه آن زیاد است.


سیستم حرارتی موضعی:


در گلخانه های پلاستیکی که به طور موقت احداث می شود و یا در زمان های خاص از سال مورد استفاده قرار می گیرد سیستم گرم کننده مرکزی مقرون به صرفه نمی باشد و بهتر است از سیستم موضعی استفاده شود.


اثر گلخانه‌ای:


گرفتن پرتوهای نور با طول موج کوتاه و ساطع کردن پرتوها با طول موج بلند را اثر گلخانه ای گویند.

اثر گلخانه‌ای بر روی پوشش های مختلف متفاوت است به این معنی که این موج ها از پلاستیک خارج می شود ولی از شیشه نمی‌تواند عبور کند.


کالری:


مقدار گرمایی که لازم است تا دمای یک گرم آب را یک درجه سانتی گراد افزایش دهد کالری گویند.


واحد گرمایی انگلستان:


مقدار گرمایی که لازم است تا دمای یک پوند آب را یک درجه فارنهایت افزایش دهد واحد گرمایی انگلستان نامیده می شود.


چون گلخانه در زمستان قادر نیست که تمامی گرمای مورد نیاز خود را از نور خورشید تامین کند بنابراین نیاز گلخانه به گرما از طریق مختلف لازم است که به آن ها اشاره می کنیم:


سیستم های گرمایی که برای گرم کردن گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند باید دارای خصوصیات زیر باشند:


1)امکان تامین حرارت مورد نیاز در سردترین شب سال را داشته باشد.


2)حرارت را در سرتاسر گلخانه به طور یکنواخت پخش کند که باعث کاهش بیماری ها،ر‌شد مناسب گیاهان و افزایش کارایی آن ها می شود.


در این روش بخاری در نقاط مختلف گلخانه قرار داده می شود و فقط محیط اطراف خود را گرم می کند و هزينه اولیه آن کم است از جمله این بخاری ها می توان به بخاری های منفرد و یا تراکمی اشاره کرد.


برای سوخت کامل نیاز به گاز اکسیژن است که تامین هوای تازه برای احتراق توسط لوله های صورت می گیرد که هوای تازه را وارد گلخانه می کنند و دود حاصله از سوخت را نیز به بیرون گلخانه هدایت می کنند البته برخی از گلخانه داران دود و دی اکسید کربن حاصل از سوخت و احتراق را به بیرون هدایت نمی کنند و تصور می کنند که دی اکسید کربن حاصل از احتراق برای فتوسنتز گیاهان موثر است و به آن ها کمک می کند.


هدایت دود ناشی از احتراق همراه با گازهای دیگر در گلخانه برای گیاهان و انسان مضر هستند و باعث مسمومیت گیاهان می شوند (دی اکسید کربن به صورت محدود و در شرایط ویژه ای برای برخی از گونه های گیاهان لازم است) سوخت کامل تولید آب و دی اکسید کربن می کند.


درحالیکه سوخت ناقص تولید اتیلن کرده و باعث کج شدگی و پیچیدگی ساقه،باریک شدن برگ ها و سقط جوانه می کند و همچین حل شدن این ماده در لایه نازک رطوبت موجود در سطح برگ ها تشکیل می شود که در اثر اکسید شدن تولید اسید سولفوریک می کند و این اسید موجب سوزاندن سلول ها،ایجاد نقاط زرد در برگ ها و در شرایط حاد موجب مرگ کامل برگ می شود.


مسئله مهم پس از تولید گرما انتقال آن با حداقل تلفات به گلخانه و توزیع یکنواخت در اطراف گیاهان است.


سیستم گرمایش گلخانه طوری طراحی می شود تا از نیروهای طبیعی برای حرکت هوا استفاده شود.هوا توسط فرایندی طبیعی کنوکسیون یا همرفت حرکت می کند.


یعنی هوا وقتی گرم می شود بالا می‌رود و وقتی که سرد می شود پایین می آید.


حرکت کنوکسیونی هوا باعث می شود که دمای گلخانه در جاهای مختلف آن متفاوت باشد.

برای جلوگیری از این کار لوله های گرمایش باید طوری قرار بگیرند که قادر به توزیع یکنواخت گرما باشند.بهترین گرمایش در حالتی انجام می شود که از کف صورت گیرد،چرا که به طور طبیعی هوای گرم به سمت بالا می رود.


گياهان اغلب دارای دمای مخصوص متوسطی برای رشد ایده آل می باشند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده