بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» اهمیت گیاهان گلخانه ای

اهمیت گیاهان گلخانه ای

ایران به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و محدودیت های منابع آبی از جمله کشورهایی است که نیاز به تجدید نظر اساسی در ساختار نظام کشت بوده و در این راستا توسعه کشت گلخانه ای می تواند به عنوان یک راهکار مناسب مطرح باشد که هم اکنون مورد توجه قرار گرفته است.


اگر کلیه عملیات کاشت تا برداشت طبق اصول و برنامه ریزی صحیح صورت گیرد سود قابل توجهی عاید کشاورزان خواهد شد که به عنوان مثال اگر گلخانه ای به مساحت 1000 متر مربع داشته باشیم و بخواهیم خیار کشت کنیم و اگر 3000 بوته خیار کشت شده باشد و هر بوته به طور متوسط پنج کیلوگرم خیار تولید کند در مجموع 15000 کیلوگرم خیار تولید می شود که اگر سه بار کشت در سال داشته باشیم و با احتساب قیمت 200 برای هر کیلوی آن درآمد کل فروش محصول در یک سال مبلغ 9 میلیون تومان خواهد بود که دستیابی به چنین رقمی در هوایی آزاد تقریبا غیرممکن است.


شرایط اقلیمی ایران از نظر محدودیت منابع آب شیرین،فراوانی آب شیرین،موقعیت آب و هوایی گوناگون و... بهره گیری از این منابع را در برنامه ریزی کشور ایران قرار می دهد.


کشت گیاهان در گلخانه به آب و زمین کمتری احتیاج دارد اما کار بیشتری می طلبد.


با آموزش دادن نیروی کار می توان از فضای کم گلخانه چندین برابر فضای آزاد را برداشت کرد زیرا در محیط گلخانه کاشت و برداشت در تمام طول سال امکان پذیر بوده و در فصولی از سال که محصولات در فضای آزاد غیرقابل کشت نیستند این امکان را فضای گلخانه به وجود می آورد که گیاهان در غیر فصل خود پرورش یافته و محصولات گلخانه با کیفیت بهتر نسبت به کشت در زمین باز تولید و به بازار عرضه می شود.


بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی سبزی های گلخانه ای مساحتی حدود 1500 هکتار را تشکیل می دهند.البته این مساحت هم اکنون دو برابر شده است.


اگر در هر هکتار از این گلخانه ها حدود 200 تن محصول تولید شود تقریبا کل تولید 300 هزار تن خواهد بود که اگر قیمت هر کیلوگرم آن حدود 200 فرض شود رقمی حدود 60 میلیارد تومن می شود که می تواند اهمیت زیادی در اقتصاد کشور داشته باشد.


البته با افزایش رو به افزون زیر کشت محصولات گلخانه ای رقم بدست آمده بیشتر و رو به افزایش است.


آنچه در این ارتباط می تواند مهم باشد تغییر نگرشی است که نسبت به این نوع سیستم کاشت مطرح بوده و باید این باور ایجاد شود که سیستم کشت گلخانه ای تفاوت اساسی با سیستم کشت سنتی داشته و علاوه بر تجربه نیازمند داشتن دانش گلخانه داری می باشد که در این راستا توجه به سبزیجات گلخانه ای از اهمیت خاصی برخوردار است.


روش های معمول کشت در هوای آزاد بر اساس مساعد بودن شرایط محیط صورت می گیرد.


معمولا در اکثر مناطق کشور کاشت در بهار و برداشت در اواخر تابستان و در صورت مساعد بودن هوا تا اوایل پاییز به طول می انجامد.


در روش های معمول کشت تمامی عملیات کاشت تا برداشت تابع شرایط محیطی است.


در صورتیکه بخواهیم تولید خارج از فصل داشته باشیم باید با به کارگیری روش هایی عوامل محیطی مناسب رشد گیاه (دما،رطوبت نسبی و نور) را تحت کنترل داشته باشیم.


که برای این منظور از گلخانه Green House استفاده می کنیم.


استفاده از گلخانه به منظور تولید خارج از فصل سبزی های گلخانه ای انجام می شود و اهمیت به سزایی در علوم باغبانی دارد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده