بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» 10 نکته طلایی در زمینه ی گفتگو با یکدیگر

10 نکته طلایی در زمینه ی گفتگو با یکدیگر

10 نکته طلایی در زمینه ی گفتگو با یکدیگر

داشتن ارتباط موثر یکی از مهم ترین مهارت هایی است که می توانید برای ایجاد پیشرفت های شگرف در رابطه از آن بهره بگیرید.صمیمیت وقتی شکل می گیرد که بتوانید آنچه درونتان دارید با همسرتان درمیان بگذارید و او را هم واقعا درک کنید، و البته بهترین راه رسیدن به این هدف، حرف زدن است.


خیلی از زوج ها هر وقت که می آیند دو کلام با هم حرف بزنند همه چیز بینشان به هم می پیچد و خراب می شود اما با کمی برنامه ریزی، خودآگاهی و انضباط، این مشکلات به گذشته می پیوندد.

چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟ مطلب مرتبط چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟


در این نوشتار 10 نکته ی مختصر و مفید ذکر شده که کمک می‌کند در زمینه ارتباط با همسرتان راه بیفتید


در هرحال اگر از همسرتان اشتباهی سر زد این نکات را مانند بمب و خمپاره بر سر او نزنید! متعهد شوید که با هم از اشتباهات و موفقیت ها درس بگیرید و بدین طریق به ارتباط موثرتری دست یابید.


تعریف هدف

قبل از آنکه دهنتان را باز کنید باید مطمئن باشید که می دانید چرا دارید این کار را می کنید. هیچ ارتباطی موثر نیست مگر وقتی که برایتان روشن باشد هدفتان از برقراری آن ارتباط چیست؟ میخواهید ابراز عقیده کنید؟ میخواهید ببینید همسرتان درباره ی مسئله ای خاص چه فکری می کند یا چه حسی دارد؟ میخواهید برای سازش بر سر مسئله ای پیچیده مذاکره کنید؟ می خواهید درباره راه های بهبود رابطه تان بحث کنید؟ یا بی تعارف، فقط میخواهید بابت قضیه ی خاصی خودتان را تخلیه کنید و سبک شوید؟


خیلی فرق نمی‌کند هدفتان چه باشد به شرط اینکه اصلا هدفی داشته و درباره آن روراست و صادق باشید

اگر می خواهید گفتگویتان به هدفی برسد اول باید آن هدف را تعریف کنید و با همسرتان در میان بگذارید.

جمله ی اولتان باید چنین چیزی باشد :

"میخواستم یه وقتی بذاریم درباره ی فلان قضیه صحبت کنیم و تصمیم بگیریم چی کار باید بکنیم."

وقتی هردوی شما هدف را به روشنی در ذهن داشته باشید احتمالا خیلی آسان تر می توانید در مسیر درست گفتگو بمانید و همکاری کنید.


انتخاب زمان مناسب

اگر جدا میخواهید به هدفی که برای گفتگویتان تعیین کرده اید برسید، وقتی همسرتان به گفتگو میلی ندارد بر سر او خراب نشوید و درضمن وقتی یکی از شما خسته است یا استرس دارد بی خیال بحث شده و شانس های موفقیت را خراب نکنید.

وقتی به همسرتان گفتید که می‌خواهید با او صحبت کنید از او بپرسید چه وقت برایش مناسب است. مطمئن شوید که هردو آرامش کافی دارید. وقت کم نمی آورید و کسی یا چیزی مزاحمتان نمی شود.

اگر موضوع خیلی حساس است و می دانید ممکن است برای یکی از شما یا هردویتان سخت باشد، حین صحبت کردن قدم بزنید. پیاده روی کردن در کنار هم و حس همگام بودن، صمیمیتی را که نیاز داريد به شما می دهد و در عین حال همین که با هم چشم در چشم نمی شوید باعث می شود راحت تر از پس سختی بحث برآیید.

نکاتی در مورد شروع باغبانی در آپارتمان مطلب مرتبط نکاتی در مورد شروع باغبانی در آپارتمان


چسبیدن به موضوع

وقتی نهایتا فرصت صحبت کردن فراهم شد شاید وسوسه شوید که هرچه هست و نیست بیرون بریزید اما مشکل اینجاست که آنچه قرار بود گفتگویی سازنده باشد به محل تخلیه خاکروبه و آشغال و فهرست بی سر و تهی از افکار، احساسات و مسائل مختلف تبدیل می شود. بنابراین وقتی هدف بحثتان را تعریف کردید به آن بچسبید و مسائل دیگری را که مستقیما با موضوع مورد بحث در ارتباط نیست مطرح نکنید.

سعی کنید گفتگویتان را منحصر به زمان حال و خودتان دو نفر نگه دارید. یعنی از گذشته چیزی را وسط نکشید و از دیدگاه های دیگران هم در تایید سخنان و عقاید خود بهره نگیرید. بگذارید افکار و احساسات شما به ارزش خود باقی بماند. نهایتا تنها چیزی که مهم است آن چیزی است که شما دو نفر برای رابطه زناشویی خود می خواهید،نه اتفاقات گذشته یا آنچه دیگران فکر می کنند.


اجتناب از گفتن جملاتی که با تو شروع می شوند

با ایجاد کند تغییر ظریف و کوچک در لحن و زبانتان، گفتگوی میان شما بسیار ملایم تر و روان تر پیش خواهد رفت. شروع جمله ای با "تو" همیشه انگشت اتهام را به سمت فرد مقابل می گیرد و منجر به صدای متقابل می شود. درصورتیکه شروع جمله با " من" روشن می کند که دارید عقیده ی خود را بیان می کنید نه حکمی قطعی را!

با این کار اعلام می کنید که دارید احساسات خود را بروز می دهید و قصد ندارید همسرتان را مقصر جلوه دهید.


مثلا "من دلم میخواد تو بیشتر توی کارای خونه کمک کنی" خیلی روشن درخواستی را مطرح می کند.

 درحالیکه جمله ی " تو، توی خونه هیچ کاری نمی کنی" اتهام آمیز است و نشانی از تغییری که شما به دنبالش هستید در آن نیست.

همچنین جمله ای مثل "من عصبانی میشم وقتی دیر میای" حقیقتی را بیان می کند و در آن خود شما محصول احساسی که دارید هستید، اما در جمله ی "عصبانیم می کنی وقتی دیر میای "

انگار شما همسر خودتان را مقصر می دانید و این باعث می شود او در مقابلتان جبهه بگیرد.


پرهیز اکید از گفتن هیچ وقت يا همیشه

اگر نمی‌خواهید تمام وقت شما صرف دفاع از موضعی که گرفته اید شود، "همیشه" و"هیچ وقت" را از دایره لغات تان حذف کنید. وقتی در بحثتان احکام کلی صادر می کنید انگار فقط از همسرتان می‌خواهید به جای پرداختن به مسئله اصلی، مثال نقضی برای حکم کلی شما بیابد.

گفتن "تو همیشه دیر می کنی" یا "تو هیچ وقت کمک نمی کنی" یا "همیشه من تصمیم میگیرم" یا" من هیچ وقت واسه خودم وقت ندارم" تحریک آمیز و تقریبا در همه ی موارد نادرست است.

جمله ی خود را به چیزی واقع بينانه تر مانند " تو اغلب دیر می کنی" یا " تو به ندرت کمک می کنی" تغییر دهید و یا روشن کنید که این نظر شماست مثلا بگویید "حس می کنم انگار همه ی تصمیمارو من دارم می گیرم" یا "حس می کنم هیچ وقتی واسه خودم ندارم"


اگر هدف گفتگوی شما حل مسئله ای در رابطه زناشویی تان یا درخواست تغییر چیزی است، هرکاری از دستتان برمی‌آید بکنید تا همسرتان به جای اینکه مجبور شود از موقعیت خودش دفاع کند روی حسی که شما دارید متمرکز شود.


احتیاط درباره بایدها و نبایدها

خیلی مراقب باید و نبایدهایتان باشید و خیلی باید و نباید نکنید مگر اینکه واقعا معتقد باشید این حق را دارید خود را عاقل تر و فهمیده تر بدانید و همسرتان را نصیحت کنید. بی شک بعضی چیزها را همه "باید" انجام دهیم یا "نباید" انجام دهیم. مثلا باید غذاهای سالم بخوریم و نباید مرتکب قتل شویم. اما بیشتر چیزها صرفا به عقیده ی افراد بستگی دارند. بنابراین به جای آنکه بحث را به اصول و اخلاقیات بکشانید و بگویید "تو باید..." یا "ما باید..." بگویید " میخوام تو... " یا "من فکر می کنم انجام فلان کار خوب باشه"


دانستن وقت زبان به کام گرفتن

هرکسی می داند وسط حرف دیگران پریدن زشت است. اما گاهی به دلایلی ادب از گفتگوی زن و شوهر رخت برمی بندد.حتی اگر صد درصد مطمئنید که همسرتان دیگر حرف باارزشی برای گفتن ندارد، دهان مبارک را بسته نگه دارید و بگذارید حرفش را تمام کند.بدین ترتیب نه تنها ممکن است در ادامه چیزی بگوید که شما نمی دانستید و به نوعی شگفتی شمارا برانگیزد، بلکه امید می رود وقتی جنابعالی درحال دُرافشانی هستید او هم ادب و متانتی را که شما آغازگرش بوده اید ادامه بدهد.

یکی از سریع ترین راه های بستن دهان همسرتان به صورت دائمی این است که مدام وسط حرف او بپرید. اگر آدم مجبور باشد برای گفتن یک کلام حرف هزار دفعه ساکت شود و دوباره ادامه دهد، نهایتا بیخیال حرفش می شود.

متداول ترین علت اینکه مردم حرف نمی زنند این است که اعتقاد دارند همسرانشان واقعا گوش نمی دهند. اگر می‌خواهید همسرتان بیشتر حرف بزند، اول باید خودتان شنونده ی بهتری باشید.


حفظ آرامش و خونسردی

وقتی آدم عصبانی می شود گویی منطقش از بین می رود. اگر می‌خواهید ارتباط موثری داشته باشید باید حواستان جمع باشد هیچ وقت خون جلوی چشمتان را نگیرد و دیدتان را مختل نکند.


بهترین راه حفظ خونسردی کنترل اتفاقاتی است که در جسمتان می افتد. سعی کنید روی یک صندلی راحت بنشینید تا بتوانید ماهیچه هایتان را در حالت استراحت نگه دارید، نفس های عمیق بکشید و در صورت لزوم قبل از گفتن هر جمله ای تا 10 بشمرید.

این کار نه تنها کمک می کند آرامش خود را حفظ کنید بلکه باعث می‌شود همسرتان هم وحشت نکند.

اگر دارید جوش می آورید فورا گفتگو را متوقف کنید. عصبانی بودن و ابراز عصبانیت قابل قبول است، اما اگر قرار باشد یکی از شما یا هردویتان خونسردی خود را از دست بدهید و چیزی بگویید که بعدا از گفتن آن پشیمان شوید تمامش کنید و بحثتان را وقتی دوباره آرام شدید از سر بگیرید.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده